2027-ben áll forgalomba a japánok legújabb lebegő vonata, ami a Telegraph videója szerint a bemutatón elérte az 501 km/h-ás sebességet. Ha a hamarosan bekövetkező gazdasági felemelkedésünket követően nekünk is sikerülne kibuliznunk egyet, kb. 12 perc alatt Siófokon lehetnénk a Déliből. Index-cikk itt, mi meg arról, hogy miként lehet lebegtetni egy ekkora fémdarabot, ami nem repülő.
A gép mágneses lebegtetéssel marad a levegőben, ennek köszönhetően szilárd része nem érintkezik a sínnel, tehát a súrlódás nem lassítja le. A maglev (magnetic levitation) jelenséget a vonatok esetében elektromágnesekkel és a vonat belsejében lévő akkumulátorral idézik elő.
A sín egy megszakítás nélküli pálya, aminek két oldalára tekercseket szerelnek. Ha jön a vonat, az alján lévő szupravezető mágnesek elsuhannak a tekercsek között és elektromos áram indukálódik. A mágnesek elektromágnessé válnak, a létrejövő erők eltaszítják a síntől a vonatot, így tulajdonképpen az egész jármű lebeg a pálya fölött.
Miért nem siklik ki? Azért mert a sín nem csak alulról hat a vonatra, hanem oldalról is. Úgy tűnhet, hogy ez a rendszer elég labilis, és egy kis zavar is komoly problémákat okozhat, de a mágneses erők kiegyensúlyozásával a biztonsági szint is megnyugtatóra növelhető. A tekercsek a pálya alatt összefutnak, ezért ha a vonat elmozdul jobbra, a pálya jobb oldalán lévő részben a vonat alján lévő szupravezetőket taszító erő keletkezik, a bal oldalán viszont vonzó, ami visszahúzza egyenesbe a járművet. A vonat haladását is ez a megoldás teszi lehetővé, de ehhez kell egy külső áramforrás, ami a pályában váltakozó mágneses mezőt hoz létre. Tehát a sín húzza és tolja is a járművet, és nem a hátsó kocsiban található hiperhajtómű miatt megy ötszázzal.
A japán modelleknél általában gumikerekeken gyorsul be a vonat, majd 100km/h fölött átvált full mágneses siklásra. A legnépszerűbb német modelleknél nincs kerék, viszont ezért a vonatnak sokkal precízebben kell illeszkednie a sínre, kb. 1 centi távolságban lebeg. Úgy néz ki, néhány évtized múlva elég kevés helyen lehet majd pénzt lapítani a vonatsíneken.