LEBEGŐ VONATOK GOMBA NÉLKÜL - FUTUR

Írta: futur

LEBEGŐ VONATOK GOMBA NÉLKÜL

2013.06.05. 16:12

maglev_1.jpeg

2027-ben áll forgalomba a japánok legújabb lebegő vonata, ami a Telegraph videója szerint a bemutatón elérte az 501 km/h-ás sebességet. Ha a hamarosan bekövetkező gazdasági felemelkedésünket követően nekünk is sikerülne kibuliznunk egyet, kb. 12 perc alatt Siófokon lehetnénk a Déliből. Index-cikk itt, mi meg arról, hogy miként lehet lebegtetni egy ekkora fémdarabot, ami nem repülő.

A gép mágneses lebegtetéssel marad a levegőben, ennek köszönhetően szilárd része nem érintkezik a sínnel, tehát a súrlódás nem lassítja le. A maglev (magnetic levitation) jelenséget a vonatok esetében elektromágnesekkel és a vonat belsejében lévő akkumulátorral idézik elő. 

A sín egy megszakítás nélküli pálya, aminek két oldalára tekercseket szerelnek. Ha jön a vonat, az alján lévő szupravezető mágnesek elsuhannak a tekercsek között és elektromos áram indukálódik. A mágnesek elektromágnessé válnak, a létrejövő erők eltaszítják a síntől a vonatot, így tulajdonképpen az egész jármű lebeg a pálya fölött.

Miért nem siklik ki? Azért mert a sín nem csak alulról hat a vonatra, hanem oldalról is. Úgy tűnhet, hogy ez a rendszer elég labilis, és egy kis zavar is komoly problémákat okozhat, de a mágneses erők kiegyensúlyozásával a biztonsági szint is megnyugtatóra növelhető. A tekercsek a pálya alatt összefutnak, ezért ha a vonat elmozdul jobbra, a pálya jobb oldalán lévő részben a vonat alján lévő szupravezetőket taszító erő keletkezik, a bal oldalán viszont vonzó, ami visszahúzza egyenesbe a járművet. A vonat haladását is ez a megoldás teszi lehetővé, de ehhez kell egy külső áramforrás, ami a pályában váltakozó mágneses mezőt hoz létre. Tehát a sín húzza és tolja is a járművet, és nem a hátsó kocsiban található hiperhajtómű miatt megy ötszázzal.

A japán modelleknél általában gumikerekeken gyorsul be a vonat, majd 100km/h fölött átvált full mágneses siklásra. A legnépszerűbb német modelleknél nincs kerék, viszont ezért a vonatnak sokkal precízebben kell illeszkednie a sínre, kb. 1 centi távolságban lebeg. Úgy néz ki, néhány évtized múlva elég kevés helyen lehet majd pénzt lapítani a vonatsíneken.

4 komment

Címkék: közlekedés japán

A bejegyzés trackback címe:

https://futur.blog.hu/api/trackback/id/tr825345667

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Link elek 2013.06.06. 16:56:43

Nincs itt semmi szupravezetes, azzal is lehet ilyet csinalni, sot az annyiva; tobb is,hogy a szupravezeto kiszoritja magabol a magnesen erovonalakat, de ez itt nem az.

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2013.06.06. 17:49:31

Nálunk biztos lehet majd még érmét lapítani...

Tapmancs 2013.06.06. 17:53:08

Oszt mennyit fogyaszt?

szilvi1960 2013.06.14. 13:45:19

ezzel fél óra alatt otthon lennék
süti beállítások módosítása